Matka Natura (nie) ubiera się u Prady

Matka natura (nie) ubiera się u Prady

Świat mody stanął na głowie. Nie jest to nowy fenomen. W pewnym sensie domeną sektora modowego jest jego odrębność, a nawet dziwność. W ten sposób wytyczane są trendy, kształtowane nowe perspektywy, propagowane idee przyszłości. Dawniej nikłe zmiany, pchają się dzisiaj tłumnie na bilbordy, konkurując ze sobą o atencję świateł reflektorów. Każdy udowadnia, że potrafi zaprojektować dzieło sztuki lepiej, taniej, bardziej na rękę klientowi. Klient nasz Pan, krzyczą czerwone manifesty sezonowych wyprzedaży. Nawet Matce naturze trudno wybrać, gdzie się ubrać. Wszystkie sklepy są bardzo przyjazne wobec niej, ale wydaje się to sztuczne, za bardzo poprawne klimatycznie…

Jest jednak kilka marek, w których Natura bez wyrzutów sumienia się ubiera. 

A oto jej TOP 3!

 

TOP ECO-FRIENDLY CLOTHING BRANDS (w Polsce) 
 
NO.1
NAGO 

NAGO to polska marka, założona kilka lat temu przez Julię Turewicz i Jana Stasza, którzy jako weterani średnio pro-ekologicznego sektora modowego postanowili wprowadzić na polski rynek markę, która nie będzie tylko „działać w duchu zrownoważonej mody” (jak określili to założyciele w wywiadzie z magazynem KMAG), ale konsekwentnie dopinać każdy guzik kreacji mody zgodnej z naturą. 

Takie podejście stosunkowo nowej postaci na polskiej scenie modowej widocznie opłaciło się, ponieważ NAGO prężnie rozwija się, tworzy nowe kolekcje i zostaje obficie nagradzana za swoje proekologiczne modowe dokonania m.in przez czasopisma takie jak VOGUE UK, VOGUE POLSKA, czy portal WysokieObcasy.pl. Dodatkowo, marka ta została wyróżniona podczas Łódź Design Festival jako „must have 2019”.

„Nasze eko ubrania projektujemy tak, by stanowiły uniwersalną bazę garderoby. Są ponadczasowe i nie zmuszają Cię do pogoni za trendami.” – Tak swoje produkty opisują twórcy marki NAGO.

Rzeczywiście, słowa klucze potrzebne do opisu tej marki to minimalizm i ponadczasowość. NAGO udowadnia, że kluczem do połączenia stylowej garderoby z misją zrównoważonego rozwoju jest utworzenie bazy niezmiennych klasyków modowych, wykonanych z najwyższej jakości produktów. 

Marka NAGO może także poszczycić się wieloma certyfikatami, potwierdzającymi nie tylko ekologiczne podejście marki, ale także dbałość o etyczne warunki pracy na różnych etapach produkcji. Są to certyfikaty OEKO-TEX, GOTS, LENZING, GLOBAL RECYCLED STANDARD czy RESPONSIBLE WOOL STANDARD. Tkaniny stosowane do produkcji artykułów tej marki to m.in. len, TENCEL, bawełna organiczna, recyklingowany kaszmir czy hemp. NAGO zrezygnowało również ze skóry, której pozyskiwanie stanowi nieludzki akt tortury zwierząt oraz skazywanie ludzi na nisko odpłatną pracę w zagrażających zdrowiu i życiu garbarniach. 

 
NO.2
The odder side

Ten biznes modowy narodził się dzięki facebookowej znajomości dwóch niezależnych kobiet o wspólnym celu. Wraz z rozwojem ich przyjaźni ewoluowała także idea tworzenia ubrań, które pozwalają kobietom poczuć się silnymi, wolnymi i pewnymi siebie. Oczywiście, gdzie dwie ambitne jednostki złączą się, by kreować coś nowego, nieznanego jeszcze na polskim rynku modowym drugiej dekady XXI wieku, działania nie zatrzymają się na samych uczuciach, jakie niosą dzieła tej marki. The odder side reprezentuje swoimi projektami postawę zrównoważonego rozwoju, nie tylko poprzez użycie surowców przyjaznych środowisku czy wspieranie lokalnych szwalni (w Polsce), ale także poprzez śmiałe propagowanie tworzenia „szafy kapsułowej” – garderoby opartej na klasycznych, dobrej jakości ubraniach. 

Marka może się pochwalić również licznymi certyfikatami, potwierdzającymi praktyczne wywiązanie się z proekologicznych deklaracji, m.in certyfikatem GOTS, OEKO-TEX czy LENZING. Dbałość o przyjazne środowisku działania objawia się również na etapie dostarczania produktów do klienta. The odder side wysyła swoje zamówienia w kartonach z recyklingu, w papierowych opakowaniach, trzymając się w ten sposób swojej polityki plastic-free. Nie można również zapomnieć o kompletnym wykorzystaniu skrawków niezużytego materiału do produkcji scrunchies czy pokrowców. A to nie wszystko!

Zielone podejście marki nie pozostaje jedynie w sferze digital. The odder side na swojej stronie prezentuje działania, które podejmuje w trosce o środowisko, w swoich biurach i sklepach stacjonarnych, wśród których są między innymi: oszczędność energii poprzez efektywne wykorzystanie światła dziennego, zrzeczenie się użycia plastiku w jakichkolwiek działaniach biurowych czy oszczędne drukowanie (w ostateczności na przyjaznym środowisku papierze). 

Miejmy nadzieję, że współczesna „the odder side” w niedalekiej przyszłości stanie się „the normal side” branży modowej.

 
NO.3
Nosze Sztuke

Nosze Sztuke to stosunkowo świeża marka na  polskim rynku modowym. Założona przez Milenę Pazuch – instagramową „girl boss CEO” w 2020 roku. Na początku był to kolejny z ciekawych pomysłów młodych projektantów, prędko jednak przerodził się w markę uosabianą z kobiecym seksapilem, pewnością siebie i odrzucaniem jakiejkolwiek stygmatyzacji dotyczącej kobiecego ciała. Nosze sztuke oprócz niepowtarzalnych krojów swoich projektów, śmiało deklaruje się jako marka „działająca w obszarze slow fashion”. Jej ubrania produkowane są w duchu XXI-wiecznego haute-couture. Objawia się to współpracą z polskimi szwalniami na Mazurach, wypuszczaniu przemyślanych i zrównoważonych kolekcji, korzystaniu z materiałów posiadających certyfikat O-EKO lub GOTS. 

Dodatkowo, marka pakuje swoje produkty w opakowania, pochodzące z naturalnych surowców i materiałów z recyklingu, a także zapewnia instrukcje, dotyczące segregacji poszczególnych części opakowań, które dodatkowo pochodzą jedynie z Polski, co skraca łańcuchy dostaw oraz emitowane podczas nich ilości CO2

Nosze sztuke to niepowtarzalna fuzja świadomości ekologicznej i odpowiedzialności, grającej ogromną rolę na szybko zmieniającym się rynku modowym. 

Każda z tych firm modowych ma wiele niepowtarzalnych atutów, które wyróżniają ją na rynku. Są one prekursorami nowego stylu, który reprezentują młodzi polscy projektanci i projektantki. Co więcej, moda ta udowadnia, że same projekty to nie wszystko. Myśl, którą ze sobą niosą, gra rolę świadomego informatora, artystycznego aktywisty walczącego o poprawę stanu świata. Świadoma moda nie ignoruje światowych problemów. Świadoma moda trafia do świadomych odbiorców, pokazując, że wybór każdego z nas się liczy. 

Dlatego wybierajmy świadomie. 

 

Bibliografia:

https://noszesztuke.com/o-nas

https://noszesztuke.com/recykling

https://gbp.theodderside.com/pages/about-us

https://nago.com/pages/odpowiedzialnosc-full

https://lodzdesign.com/musthave/katalog/kolekcjaubrannago/

https://kmag.pl/article/nago-to-nie-jest-marka-ktora-tworzy-w-duchu-eko-sprawdzcie-dlaczego

https://www.vogue.pl/a/julia-turewicz-z-nago-klienci-wymuszaja-zmiany

https://nago.com/collections/kobieta

Polskie marki odzieżowe, czyli kto szyje dobre ubrania – Ograniczam Się

Polskie marki odzieżowe, czyli kto szyje dobre ubrania – Ograniczam Się

Autor artykułu: Adrianna Nowak
Autor

Adrianna Nowak

Graficzka: Anna Niemiec
Grafika

Anna Niemiec

Scroll to Top