Naszą współczesność tworzy postęp. Świat nieustannie się zmienia, nad czym my – jako cywilizacja – dawno już straciliśmy kontrolę. Mimo tego, staramy się postępować moralnie wobec wyższych wartości, ideałów, co pokazuje coraz gorętsze zaangażowanie ludzi w debacie na temat zmian klimatycznych. Chcemy działać, pomagać, ratować, lecz wiemy, że „godzinka wieczorem” nie wystarczy. Trzeba wprowadzić rutynę, obowiązującą w czasie wolnym, weekendy, święta i … codzienności pracy. Czy jest więc możliwe dbanie o planetę w środowisku zawodowym? Czy ma to wpływ na zaangażowanie rekrutujących do ubiegania się o stanowisko w dbającej o zasoby naturalne firmie?
Polacy wobec klimatu
W 2018 r. CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej) przeprowadziło badania pt. „Polacy wobec klimatu”. Grupie badanych zadano pytanie o najbardziej negatywne skutki i zagrożenia związane z rozwojem cywilizacyjnym. 75% ankietowanych odpowiedziało „zanieczyszczenia środowiska”, a 37% „zmiany klimatu”. Wynik ten zwiększył się w porównaniu z 2009 r. Wzrost świadomości klimatycznej wzrósł również podczas pandemii COVID-19, kiedy cały świat pogrążył się w refleksji na temat ulotności ziemskiego życia.
Inne badania, wykonane przez Inwestycyjny Bank Europejski, ukazują, że mimo „wzniosłych” przekonań 2/5 Polaków uważa, że zmiany te są nieodwracalne i jako jednostki nie są w stanie nic z tym zrobić. Sprytne uniknięcie odpowiedzialności.
„Ku pokrzepieniu serc” trzeba jednak stwierdzić, że idziemy w dobrym kierunku, zwłaszcza jeżeli chodzi o świadomość ekologiczną przedsiębiorstw. Powolutku można zauważyć „hate wobec plastiku”, zamienianie styropianu na papier z recyklingu, segregację śmieci w miejscach pracy czy mniej inwazyjne formy dostawy produktu do klienta. Jest to znacząca zmiana, ponieważ wychowanie nowych „obywateli planety Ziemi” zaczyna się właśnie od miejsc pracy, które pozwalają na budowę nowych, zrównoważonych poglądów na życie danych społeczności. Praca, w której segreguje się śmieci, zbiera makulaturę oraz oszczędza się prąd, kształtuje pracowników/pracowniczki, którzy normalizują te zachowania na innych płaszczyznach życia.
Eco(praco)logia
Proekologiczna postawa pracodawców to dla wielu Polaków ważna cecha przedsiębiorstwa. Co ciekawe, badania opublikowane przez Pracuj.pl w 2021 roku pokazują, że 4 na 10 Polaków jest bardziej zdeterminowanych do rekrutacji, jeżeli firma wykazuje się działaniami na rzecz środowiska. Oznacza to, że nasz świat powoli zaczyna dostrzegać potrzebę wielopłaszczyznowego dbania o środowisko, a także wyjścia z własnej strefy komfortu na rzecz „ogólnego dobra”.
Mimo że indywidualne inicjatywy każdego z nas mają wpływ na przeciwdziałanie anomaliom ekologicznym, musimy pamiętać, że podstawą działania jest jedność oraz dążenie do osiągnięcia wspólnego celu. Dlatego też niezbędne jest poszerzanie granic działania o miejsca pracy, ponieważ w kapitalistycznym świecie wszystko kręci się wokół pieniądza i konkurencji. Propagując więc segregowanie śmieci, oszczędzanie papieru, prądu czy wody, sprytnie kreujemy dobre nawyki ekologiczne jako część marketingu, wyjątkowych cech, które wyróżniają daną firmę z tłumu innych świadczących podobne usługi.
Mechanizm ten możemy coraz częściej obserwować na świecie. Widzimy to w kawiarniach, dających ulgi za własny kubek na kawę. Widzimy to w sklepach nakładających (wciąż minimalne, ale jednak) opłaty za „foliówki”. I widzimy to nawet w dużych koncernach modowych, które stawiają na wyrób ubrań z włókien recyklingowanych czy, coraz powszechniejsze, wydawanie wyłącznie elektronicznych paragonów.
Oczywiście, duży wpływ mają na ten rozwój świadomości ekologicznej strajki klimatyczne, nowe regulacje organizacji międzynarodowych, ale nie zapominajmy, że (popierając to czy nie) naszym światem rządzi pieniądz. To on jest celem pośrednim lub bezpośrednim każdego przedsiębiorstwa, może więc być naszym najdroższym sprzymierzeńcem albo najgroźniejszym wrogiem. Stanowi on machinę, wciągającą nowe idee na szczyty uwagi publicznej. A ludzie uwielbiają angażować się w coś głośnego, co zapętla koło: „Postawa proekologiczna – dominacja nad konkurencją- lepszy zysk – więcej chętnych do pracy, zwolenników działań firmy”.
Czy więc postawa ekologiczna miejsca pracy ma znaczenie dla osób jej szukających?
Tak. Ma znaczenie.
Artykuł powstał w ramach współpracy z Szkolną Giełdą Pracy.
Kim jest Szkolna Giełda Pracy?
Szkolna Giełda Pracy to fundacja tworząca pierwszy w Polsce portal z ofertami pracy, stażu i wolontariatu dla uczniów szkół średnich i studentów. Fundacja wspiera przedsiębiorcze postawy i promuje wczesne projektowanie ścieżki własnej kariery poprzez artykuły i webinary. Jeśli chcesz wziąć przyszłość w swoje ręce odwiedź stronę SzGP i sprawdź, czy znajdziesz ofertę dla siebie.
Źródła:
https://media.pracuj.pl/135280-pro-eko-i-praca-polacy-o-wplywie-ekologii-na-rekrutacje
https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_158_18.PDF
https://pl.boell.org/sites/default/files/2021-03/nie%20nasza%20wina.pdf
https://demagog.org.pl/wypowiedzi/co-polacy-sadza-o-zmianach-klimatu/