Eco newsy na pocieszenie (dla odmiany)

11/11/2022
Kiedy chcemy ratować środowisko, dowiadujemy się, jak bardzo to środowisko potrzebuje naszej pomocy. Lodowce topnieją, ryby w oceanach wymierają, a lasy równikowe są zrównywane z ziemią – bycie ekologicznie świadomym to m.in. słuchanie tego typu informacji. Takie newsy to także dramatyczne obrazki, głośne filmiki i duże czerwone litery na portalach internetowych. Im większa katastrofa, tym większe zainteresowanie publiki, a to oznacza też większe pieniądze dla dziennikarzy. W tym wszystkim można zapomnieć o tym, że istnieje druga strona medalu. W tym wypadku są to ludzie, stowarzyszenia i całe organizacje, czyniące dobro na rzecz środowiska. Niestety nie robią tego w tak spektakularny, malowniczy i przyciągający widza sposób. Z tego względu przedstawiamy eco newsy, które dla miłej odmiany, cieszą, zamiast smucić.

Ślina larw motylicy raptownie rozkłada plastikowe torby według analizy naukowców

Hiszpański zespół po raz pierwszy odkrył, że larwy motylicy mogą rozłożyć plastik, w 2017 roku, ale w najnowszym badaniu opracowali, że kluczowym elementem procesu są enzymy w ślinie owada. Odkrycie nastąpiło po tym, jak jeden naukowiec, pszczelarz amator, wyczyścił zarażony ul i znalazł larwy, które zaczęły jeść plastikową torbę na śmieci, tworząc dziury. Inne zespoły badawcze badają obecnie chrząszcze i larwy motyli pod kątem ich potencjału zjadania plastiku i rewolucji w jego recyklingu.

Drony ruszają na pomoc przy odbudowie terenu

Ogród botaniczny Mount Annan został zniszczony przez nierozsądne gospodarowanie terenem, co doprowadziło do degradacji zróżnicowanej flory. Sposób na zwiększenie bioróżnorodności Australii zaproponowała firma AirSeed Technologies. Jej pracownicy zaproponowali wykorzystanie dronów do zalesienia terenów. W celu zwiększenia skuteczności całego procesu, latające bezzałogowce będą rozrzucać także zestawy składników odżywczych i różnych modyfikatorów, stymulujących szybsze kiełkowanie i wzrost roślin. Taki zabieg, dzięki wykorzystaniu technologii, zajmie mniej czasu i zużyje mniej środków finansowych.

Mięsny burger przegrywa ze swoim wegetariańskim odpowiednikiem

Burger King w Austrii ruszył z nową kampanią swojego wege burgera pod hasłem “Normalny czy z mięsem?”. Jest to odpowiedź restauracji na wysokie wyniki sprzedaży ich roślinnych produktów. Teraz w austriackim Burger Kingu standardem jest opcja wegetariańska, a opcja mięsna stała się jej odpowiednikiem. Poza tym w menu można spotkać wege wersje prawie każdego produktu. Producent żywności próbuje w ten sposób zadowolić swoich konsumentów, których potrzeby na bieżąco analizuje na podstawie wysokości przychodów finansowych z danych produktów. Jak informuje na swojej stronie: “Wybór mięsa nie jest już oczywisty.”.

Lokal w Bristolu umieszcza w menu ślad węglowy swoich dań

The Canteen jest pierwszą w Wielkiej Brytanii restauracją, która umieściła emisję dwutlenku węgla w menu, aby pokazać koszt środowiskowy każdego posiłku. Lokal chce w ten sposób uświadomić swoim gościom, jak ich osobista dieta potrafi wpłynąć na cały świat. Inspiracja dla inicjatywy pojawiła się w kwietniu, kiedy to rząd brytyjski zdecydował, że angielskie restauracje zatrudniające ponad 250 pracowników, muszą umieszczać informacje o kaloriach, jakie posiada każdy posiłek. Dla pomysłodawców projektu istnieją istotniejsze sprawy, o jakich można informować klientów, by ich wybór jedzenia był jak najbardziej przemyślany i świadomy.

Bibliografia:

https://www.bbc.com/news/science-environment-63125144

https://www.theguardian.com/environment/2022/oct/04/wax-worm-saliva-rapidly-breaks-down-plastic-bags-scientists-discover

https://oiot.pl/drony-pomoga-sadzic-rosliny-w-australii/

https://nafalinauki.pl/aktualnosci/strzelajace-nasionami-autonomiczne-drony-sadza-codziennie-40-tysiecy-drzew/

https://papaya.rocks/pl/news/100-milionow-drzew-do-2024-roku-tak-drony-zrzucajace-nasiona

https://burgerking.at/normal-oder-mit-fleisch

https://www.nordbayern.de/panorama/normal-oder-mit-fleisch-diese-frage-mussen-alle-burger-king-kunden-bald-beantworten-1.12415520

https://www.business-punk.com/2022/07/normal-oder-mit-fleisch-burger-king-mit-neuer-kampagne/

https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-62723225

https://www.bristolworld.com/news/how-much-the-canteen-in-stokes-croft-adds-carbon-footprint-to-its-menu-3843471

Autor artykułu: Izabela Gryczyńska
Autor

Izabela Gryczyńska

Graficzka: Anna Niemiec
Autor grafiki

Anna Niemiec

Scroll to Top